روزنامه نیویورک تایمز روزشنبه درگزارشی به قلم «دیوید ای.سنجر» و «جودی رودورن» نوشت: دولت«اوباما» درمذاکراتی حساس با ایران در واقع دارد قمار می کند و در ازای کاهش تدریجی تحریم ها، ایران و رهبرانش را ترغیب به ورود در مذاکرات هسته ای اش می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در این گزارش آمده است: منتقدان اوباما درکنگره و کشورهای عرب ومهمتر ازهمه اسرائیل، استراتژی اوباما را کاملا برگشت به عقب می دانند و سخت مشغول کارند تا به جهان بفهمانند که اوباما نباید همه 100میلیارد دلار دارایی توقیف شده ایران در بانک های خارجی را آزاد کند.

اما از طرفی واسطه های طماع و حیله گر، چینی های حریص منابع انرژی و اروپایی هایی که به دنبال بازگشت روزهای پررونق تجارت با ایران هستند یعنی دورانی که ایران منبع اصلی تجارت خارجی آنها بود، در انتظار فرصت بدست آمده نشسته اند.

سنای امریکا هفته گذشته از تصویب تحریم های جدید علیه ایران امتناع ورزید به این دلیل که دولت اوباما معتقد بود تحریم های جدید ایران را از توافق اولیه درمذاکرات هسته ای باز می دارد.

نظر اوباما و دستیارانش این است که باید درهمان دور اول مذاکرات به ایران امتیاز داد تا دولت این امتیاز را در داخل به عنوان پیروزی ازآن بهره برداری نماید و حاضر شود وارد دور دوم مذاکره که منتج به یک توافق دائمی است، گردد.

دولت اوباما تصمیم دارد 7 تا 10میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد کند اما ایران خواستار آزاد شدن همه 30 میلیارد دلار دارایی ایران است اما تا زمانی که توافق قطعی و نهایی حاصل نشده باشد این دارایی آزاد نخواهد شد.

اسرائیل هم ساز خود را می زند و خواستار آن است که فقط 20میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شود. گروهی هم با آزاد شدن 40 میلیارد دلار این دارایی موافقند و آن را «آثار غیرمستقیم»  لغو تحریم ها می دانند.

وحشت کنگره از این است که با تلطیف فضای تجاری ایران و دگرگون شدن این فضای مسموم تجاری به فضای قابل تحمل، هم دیگر خطر تجارت کردن با ایران از بین خواهد رفت. کنگره می گوید که اگر اقتصاد ایران حتی خیلی ناچیز شکوفا شود، ایران دیگر انگیزه ای برای ورود به مذاکرات نخواهد داشت.

 اوج هماهنگی جان کری و فابیوس در ژنو
جان کری، وزیر امور خارجه امریکا پس از ورورد به ژنو و ملاقات با کاترین اشتون و سرگئی لاوروف، با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه صحبت کرد. هماهنگی کری و فابیوس در این ملاقات به شدت آشکار بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در چهارمین روز مذاکرات هسته ای ایران با اتحادیه اروپا و کشورهای امریکا، روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه، وزرای خارجه این کشورها وارد ژنو شدند.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا پس از ورود به هتل اینترکانتیننتال ژنو، به مدت 20 دقیقه با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و 30 دقیقه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفتگو کرد.

کری سپس با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه صحبت کرد.

این دو وزیر در استفاده از پالتو، شالگردن و کراوات به شدت هماهنگ بودند.

شال گردن و کراوات آنها اگرچه در ظاهر از دو رنگ متفاوت است، اما هر دو آنها به شکل آشکاری طرح یکسانی دارند.

برخی کارشناسان عقیده دارند، مخالفت فرانسه با امضای توافقنامه در دور پیشین مذاکرات و موافقت ظاهری امریکا با امضای تفاهم نامه، دو روی یک سکه است و اگرچه ظاهری متفاوت دارند، اما در اصل، نشات گرفته از یک طرح مشترک است.

ظریف:«وارد مرحله نگارش متن شده ایم/ جای امیدواری هست»

 وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه مذاکرات وارد مرحله جدی شده است گفت: وارد مرحله نگارش برای چند مورد اختلافی که داشتیم شده ایم. «اینکه چقدر می توان پیش رفت هنوز زود است و بستگی دارد به اینکه ها چقدر هیئت ها با آمادگی برای رسیدن به راه حل آمده باشند.»

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمد جواد ظریف، در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات دو روز است که وارد مراحل جدی شده و معلوم است که وقتی وارد مراحل جدی می شود، بالا و پائین زیاد دارد.

وی افزود: وارد مرحله نگارش متن برای چند مورد اختلافی که داشتیم شده ایم و تا حالا می توان گفت که جای امیدواری هست.

وزیر خارجه افزود: اینکه چقدر می توان پیش رفت هنوز زود است و بستگی دارد به اینکه ها چقدر هیئت ها با آمادگی برای رسیدن به راه حل آمده باشند.

وی افزود: اگر این باشد امکان اینکه به نتیجه برسیم، وجود دارد.

ادعای منابع غربی:مذاکرات وارد بحث درباره راکتور اراک شد

منابع خبری غربی در ژنو مدعی شدند ایران و گروه ۱+۵ پس از پشت سر گذاشتن اختلافات درباره غنی‌سازی وارد بحث درباره راکتور اراک شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، منابع خبری غربی در ژنو مدعی شدند ایران و گروه 1+5 پس از پشت سر گذاشتن اختلافات درباره غنی سازی وارد بحث درباره راکتور اراک شدند.


همچنین وزیر امور خارجه کشورمان، از وجود چند مورد اختلاف در گفتگوها خبر داد، ظریف در بین خبرنگاران گفت:‌ تا زمانی که بر روی همه چیز به توافق نرسیم، قاعده اش این است که روی هیچ چیز به توافق نرسیده ایم و هیچ راه حلی بدون غنی سازی وجود نخواهد داشت و در حال حاضر بروی سه الی چهار مورد، اختلاف نظر و بحث وجود دارد.

آخرین خبرباره مذاکرات مربوط به دیدار ظریف با اخضر ابراهیمی است. دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «اخضر ابراهیمی»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار و گفتگو کرد.

مایکل مان: مذاکرات صبح جمعه «مفید» بود

مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات امروز صبح جمعه، ظریف و اشتون را «مفید» خواند و از ادامه رایزنی های دو طرف (ایران و ۵+۱) پس از پایان دور سوم مذاکرات، خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، گفته می شود، هیئت ایرانی هم اکنون در حال رایزنی با یکدیگر هستند.

سومین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، قرار بود دیشب پنجشنبه، برگزار شود اما به علت طولانی شدن رایزنی‌ها میان هیئت ایرانی و 1+5، به امروز صبح جمعه، موکول شد.

بر اساس گزارش ها، گفته می شود دور سوم مذاکرات در مقایسه دو روز گذشته «بهتر» بوده، اما هنوز از جزئیات بیشتر آن خبری منتشر نشده است.

تلاش فرانسه برای راضی کردن اسرائیل-عربستان

حسین موسویان مذاکره کننده سابق تیم هسته ای ایران در یادداشتی که در وب سایت خبری تحلیلی المانیتور منتشر شد با اشاره به تحولات اخیر در مذاکرات ژنو به تشریح دلایل ضرورت تجدید نظر مخالفین توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ پرداخت .

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، حسین موسویان مذاکره کننده سابق تیم هسته ای ایران در یادداشتی که در وب سایت خبری تحلیلی المانیتور منتشر شد می نویسد : مذاکرات برنامه هسته ای ایران از 7 الی 9 نوامبر در ژنو پیشرفت بی سابقه ای به سمت دستیابی به یک توافق داشت .

 

جان کری ، وزیر خارجه ، در پایان مذاکرات اعلام کرد : " ما به ژنو آمدیم تا اختلافات را کمتر کنیم و می توانم بدون تردید به شما بگویم که پیشرفت چشمگیری داشته ایم . اعتمادسازی بین کشورهایی که به مدت زیادی با یکدیگر دشمن بوده اند زمان بر است . "
کاترین اشتون ، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و خط مشی امنیتی ، نیز موضع این نهاد را اعلام کرد : " پیشرفت عینی بسیاری به دست آمده است اما برخی مسائل هنوز باقی است . هدف ما این است که به یک نتیجه برسیم و این کاری است که برای انجام آن بازخواهیم گشت . "


با این حال ، موضع فرانسه همه را غافلگیر کرد . لوران فابیوس ، وزیر خارجه فرانسه ، هشدار داد که تعجیل برای دستیابی به توافق " یک بازی احمقانه " خواهد بود . منابع آگاه به المانیتور اعلام کردند که بریتانیا ، چین ، آلمان ، روسیه ، آمریکا و ایران مایل به امضای پیش نویس یک توافقنامه بودند اما پاریس با این امر مخالفت کرد .
حسن روحانی که به وضوح از موضع فرانسه خشمگین شده بود در روز 10 نوامبر و طی سخنانی در مجلس گفت : " جمهوری اسلامی سر تعظیم در برابر تهدیدها از جانب هر مقامی که باشد فرو نیاورده و نخواهد آورد... ما خط قرمزهایی داریم که نباید نقض شوند. منافع ملی خطوط قرمز ما هستند که شامل حقوق ما بر اساس چارچوب قوانین بین المللی و غنی سازی در ایران هستند . "
آمریکا و سایر اعضای گروه 1+5 نیز از موضع فرانسه ناراضی بودند . کری در سخنان خود گفت : " باید تأمل کرده و فکر کنیم امروز چه اتفاقی روی داد که نتوانستیم به توافق دست پیدا کنیم... هر روز که توافقنامه ای حاصل نمی شود، ایران به غنی سازی ادامه می دهد ، سانتریفیوژ های بیشتری نصب می کند و برنامه اش را ادامه می دهد . "
چرا فابیوس نه تنها مسیر دستیابی به یک توافق هسته ای را مسدود کرده و منجر شد یک فرصت تاریخی در روابط بین ایران و غرب از دست برود، بلکه با افشای جزئیات گفت و گوها به محض اینکه به ژنو رسید ، قوانین مذاکره را نیز نقض کرد . این در حالی است که گروه 1+5 و ایران قبلا توافق کرده بودند که تمام جزئیات را تا زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات محرمانه نگه دارند . وی همچنین با افشای نتایج مذاکرات به رسانه ها قبل از برگزاری آخرین کنفرانس خبری توسط اشتون و ظریف ، یک پروتکل دیگر را زیر پا گذاشت .
فابیوس در تلاش برای توجیه موضع فرانسه اعلام کرد که نگرانی های اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه درباره برنامه هسته ای ایران باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد . با این حال دو مسأله دیگر نیز وجود دارند که چرایی مخالفت فرانسه با پیش نویس قطعنامه را توضیح می دهند . نخست اینکه ، این پیش نویس توسط ایران و آمریکا تهیه شده بود ، و ثانیا ، با توجه به تنش های کنونی بین واشنگتن و متحدین عرب آن بالاخص عربستان سعودی شاید فرانسه احساس کرده بود که هم اکنون می تواند با راضی کردن ائتلاف اسرائیلی-عربی که مخالف برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است، به میلیاردها دلار پول نفتی دست یابد .
با این حال ، در حالی که ویلیام هیگ ، وزیر خارجه انگلستان ، در 10 نوامبر تأیید کرد که " یک توافقنامه بر روی میز بوده و می تواند حاصل شود ، " آنچه در زیر می آید می تواند به فرانسه، کنگره آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای عرب فرصت دهد تا در موضع شان که مخالف یک توافقنامه برد برد است، تجدیدنظر کنند .
نخست اینکه ، پیش نویس توافقنامه شامل تمام درخواست های دولت های بزرگ در حوزه تمهیدات شفاف سازی مورد نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و تمهیداتی در حوزه عدم اشاعه سریع دارد که تضمین می کنند ایران تا ابد به عنوان یک دولت عاری از سلاح هسته ای خواهد بود. کری در پاسخ به منتقدینی که ادعا می کنند آمریکا در مذاکرات با ایران ساده لوحانه رفتار می کند گفت :  " ما کور نیستیم ، و فکر می کنم که احمق نیز نیستیم . "
دوم ، همانگونه که قدرت های جهانی مشاهده کرده اند و هیگ نیز به آن اشاره داشت ، ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران " بسیار سازنده "  بوده و مذاکره کننده ای است که آمده تا توافقی را انجام دهد. این امر فرصتی را پدید آورده که نباید از آن غافل شد.
سوم ، همانگومه که کارل بیلز، وزیر خارجه سوئد ، در صفحه توئیتر خود اعلام کرد ، مسأله دیگر از جانب ایران نیست . وی نوشت : " سخت ترین بخش در ژنو نه در مواجهه با ایران ، بلکه در داخل گروه غربی است ... این امر خوب نیست . در صورت شکست، قدرت های غربی باید سرزنش گردند نه تهران ."
چهارم ، 11 نوامبر ، دولت ایران با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، توافقنامه ای را درباره ابهامات فنی قدرت های جهانی امضاء کرد . علی رغم اینکه توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 منعقد نشد، تهران یک تلاش بی سابقه برای آغاز عصر جدیدی از همکاری های فشرده با آژانس نشان داده است.
پنجم ، مهمترین دلیل مخالفت فرانسه رآکتور اراک بود . بر اساس پیمان عدم اشاعه هسته ای تمام اعضاء می توانند رآکتورهای آب سنگین داشته باشند . این رآکتورها کاربردهای بسیار گسترده ای در تکنولوژی های صلح آمیز دارند . علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در 11 نوامبر در تهران با آمانو دیدار و اعلام کرد که تهران درخواست آژانس برای بازرسی از تأسیسات آب سنگین اراک را می پذیرد. این فرآیند فراتر از تعهدات ایران بر اساس موافقتنامه پادمان است . علاوه بر این ، ایران دارای توانمندی های باز فراوری و جداسازی پلوتونیوم در اراک نیست و نیز اعلام کرده که از سال 2003 هیچ تمایلی برای دستیابی به این پروژه نداشته است .
ششم ، خط مشی تحریم ها ایران را به سوی افزایش چشمگیر توانمندی غنی سازی پیش برد . ایران قبل از تحریم ها تنها در یک سایت و با 3 هزار سانتریفیوژ به غنی سازی تا سطح 5 درصد می پرداخت و ذخایر اورانیوم این کشور نیز بسیار محدود بود . امروز ، هفت سال از تحریم های فلج کننده گذشته است اما ایران در دو سایت و با بیش از 19 هزار سانتریفیوژ به غنی سازی 20 درصد پرداخته و دارای 8 تن اورانیوم غنی سازی شده است .
هفتم ، بحران در سوریه در یک بزنگاه حیاتی قرار دارد . یک توافق هسته ای مسیر را باز خواهد کرد تا ایران و آمریکا تعامل سازنده ای را برای مدیریت بحران در آنجا انجام دهند . همکاری های سه جانبه بین ایران، روسیه و آمریکا منجر به این شد که دولت سوریه تسلیحات شیمیایی خود را نابود کند ، کنوانسیون منع اشاعه شیمیایی را امضاء کند و درهای کشور را به روی بازرسین سازمان ملل که مأموریت داشتند تسلیحات هسته ای این کشور را نابود سازند باز نمود . چنین همکاری ای می تواند دستیابی به یک راه حل سیاسی صلح آمیز را نه تنها در سوریه بلکه در سایر مناطق تسهیل کند.

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا